Fotodriven bokning revolutionerar skönhetsbranschen

Genom att presentera aktörer inom skönhetsbranschen via bilder kan kunder enkelt hitta en person som matchar deras önskade stil. När matchningen är klar, bokas salong- eller hembesök direkt på Dashl.

Grundarna bakom Dashl är Arbilina Nissan och Nina Akbari. Idén uppkom genom att Arbilina Nissan tröttnat på dåliga erfarenheter hos frisörer och makeupartister. Hon sökte ett sätt för att säkerställa att den personen som utförde arbetet faktiskt var licensierad, låg bakom bilderna som de presenterade i sociala medier och att se om andra kunder haft goda erfarenheter.

– Som konsumenter har vi exempelvis höga krav beträffande hotellbokningar. Då använder vi oss av Airbnb eller Tripadvisor för att säkerställa kvaliteten på boendet vi vill boka. Vi kollar rummet, personalen och ser till att läsa andra kunders upplevelser. Men trots detta är vi villiga att göra totala motsatsen när det kommer till att sätta något så personligt som våra hår- och skönhetsbehandlingar i händerna på en person som är en främling för oss. Det har inte funnits något annat val. Därför lanserades Dashl, en plattform som bygger på transparens, kvalitet och valfrihet oavsett budget säger Nina Akbari.

Hur har tekniken förändrat skönhetsbranschen enligt er?
– Kunderna kan idag göra bokningar digitalt, istället för att boka tid via telefon eller en drop in. Med Dashl har vi skapat en ledande lösning som implementerar teknik på ett sätt som är mer i linje med dagens konsumentbeteende vad beträffar digitala bokningar, digitala betalningslösningar och användning av sociala medier. Med Dashl gör vi det lika enkelt att boka en frisörtid som att boka en taxi eller beställa mat hem till sig!

Hur ser era användare ut?
– Dashls målgrupp är väldigt digital, använder sociala medier och är vana användare av olika appar som förenklar deras liv. Vi såg att 70 procent av vår målgrupp använder visuella sociala medier för att hitta inspiration innan sin nästa hår- och skönhetsbokning. Dashl är bryggan mellan traditionella bokningsmetoder och Instagram och Pinterest. Sökresultaten är baserade på vad du sökt på och bokat innan.

Hur ser marknaden ut för er?
– Skönhetsbranschen är värd 28 miljarder kronor i Sverige, varav endast behandlingar står för 11,8 miljarder. Det finns över 27 tusen hår- och skönhetsterapeuter verksamma i Sverige idag, men ändå är det en väldigt liten del av bokningarna och betalningarna som sker online då branschen fortfarande inte har digitaliserats. Potentialen är stor och det har även investerarna förstått!

På vilket sätt har TheHub hjälpt er när ni byggt ert företag?
– Nu när vi expanderar och har börjat anställa personal har Danske Banks TheHub varit en perfekt plats för oss att hitta potentiella kandidater med erfarenhet inom tech, marknadsföring och sälj, och som har ett stort intresse för att arbeta i en startup.

Dashl fem tips till startups
1. Finns det ett faktiskt behov av din tjänst/produkt? Om ja, toppen! Bli expert på din marknad och din målgrupp
2. Börja med en MVP (en så enkel produkt som möjligt) för att få din målgrupp att börja använda den. Iterera efter feedback.
3. Nätverka!
4. Skaffa en mentor eller rådgivare, det kan öppna många dörrar.
5. Våga bara och kör på!

Dashl finns just nu i Stockholm och lanserar inom kort en ny plattform på dashl.co och IOS app.