Kvinnor behöver våga mer och bli entreprenörer
Kvinnor är generellt underrepresenterade inom företagande. Bara 30 procent av alla företag har startats eller drivs av kvinnor och de flesta av dem finns inom välfärd, kultur och media – ofta i form av enmansföretag. Branscher och företagsformer som oftast har en låg avkastning. Dessutom har nyföretagandet inom t.ex. välfärd minskat under de senaste åren. Vad beror det på och vad kan man göra åt det?
– Ett grundproblem är att det finns så få kvinnliga affärsänglar. Det leder till en dålig spiral med få kvinnliga grundare som gör exit, får loss pengar och investerar i nya företag. Skillnaden är också att kvinnor ofta väljer att utbilda sig först och få ordentlig med erfarenhet på ett större etablerat företag – och sedan blir fast där. Män startar i större utsträckning en startup i ung ålder, kanske till och med hoppar av en utbildning för att satsa på en idé. Det är också svårare för kvinnor att hitta medgrundare och finansiärer, säger Annika Lidne, medgrundare och vd på Dramatify.
– Samtidigt finns en enorm kreativitet i Sverige med en startupscen som blommat ut från en handfull bolag till hur många som helst. Men det är en väldigt homogen scen med få kvinnor. Och när kvinnor går in i andra nyföretag är det ofta i mjuka roller där de arbetar med saker som PR, marknad, HR och community managers. Det är oftast inte de som ofta går vidare och grundar andra bolag eller sitter i ledningsgrupper eller styrelser, fortsätter hon
En positiv utveckling är å andra sidan att allt fler kvinnliga chefer tagit plats i större bolag under de senaste åren. Samtidigt innebär det ökande antalet startup-företag att fler får chansen att börja jobba där, få erfarenhet och inspiration innan man startar sitt eget. Det kan öka antalet kvinnliga entreprenörer på sikt. Investmentbolag är också mer intresserade av att investera i andra företag än de som normalt får kapital vilket leder till bättre finansieringsmöjligheter.
För att skynda på utvecklingen menar Annika Lidne att det även behövs generella attitydförändringar där ungdomar inte är inriktade på att få ett jobb – utan att skapa ett jobb. Då måste vi tidigt uppmuntra företagandet och avdramatisera det. Med den stora kommande automatiseringen blir det allt viktigare att själv fundera på hur man kan försörja sig. Tidig utbildning och utveckling i skolan, tidigt entreprenörskap och fler kvinnliga förebilder som t.ex. Sheryl Sandberg på Facebook är några av nycklarna enligt henne.
– Programmering har ju nu äntligen lagts till läroplanen, men fler tjejer behöver också aktivt lockas till de tekniska utbildningarna. Programmera är ett sätt att tänka och måste läras ut av personer med talang, kunskap och intresse. Samtidigt finns uppmuntrande exempel på de som startat bolag utan att ha en teknisk bakgrund, t.ex. Klarna och Itsmystyl. I just de fallen har grundarna klonat en företagsidé från en annan marknad, säger Annika.
Vad ska man då tänka på om man har hittat en affärsmodell någon annanstans i världen som man tror kan fungera på svenska marknaden? Eller om man kommit på en egen idé. Annika har flera råd till kvinnor som vill satsa på företagande:
- Sätt igång! Man lär sig så mycket på vägen. Börja rita upp, börja tänka, visa upp för andra. Genomförandet och uthålligheten är nyckeln!
- Skapa dig ett nätverk med andra startup-grundare och investerare. Även om du inte får pengar så får du råd. Gå på startupmöten.
- Var uthållig! Det kräver ibland många år som för svenska Neo Technology som i dag har huvudkontor i Silicon Valley. Det är en myt att saker ska gå över en natt.
- Analysera din idé redan från början. Det handlar mindre om att ha en bra idé än om hur stor målgruppen och konkurrensen är. Utvärdera och bygg vidare på idéerna.
- Tänk stort! Många tjejer tänker alldeles för snävt. Då får du ingen höjd på det – och inga investerare.
– Ett bra sätt att både skapa framtida kunder, nätverk och att bli någon inom din bransch är att ordna kunskapsutbyten. Jag startade Stockholm Social Media Club 2007, som vid första träffen var en lunch med cirka åtta personer och sedan svällde till månatliga träffar med hundratalet deltagare och som mest 14 dotterklubbar runt om i landet. Allt gjordes på ideell basis med självkostnadspris i form av en lunch som enda kostnad för deltagarna. Andra har ordnat knytkonferenser, podcasts, vloggar och bloggar, berättar Annika.
Annika Lidne är vd för företaget Dramatify som startade 2012. Företaget utvecklar och driver online- och mobiltjänster med mjukvara och appar för TV-, video- och filmbranschen.