The Hub hjälper till att dämpa den hetsiga bostadsmarknaden

Under 2016 ökade försäljningshastigheten på bostäder, likt året innan. Det genomsnittliga antalet dagar en bostad ligger ute till försäljning gick från i 40 till 36 dagar enligt en bostadssajten Hemnet. Konsekvensen är alltmer upptrissad budgivning. Nooks är en banbrytande marknadsplats som vill minska försäljningsstressen och upptrissade budgivningar.

-Vår affärsidé är den motsatta. Funderar du på att sälja din bostad kan du när som helst lägga upp den hos oss och i god tid innan samla intresserade spekulanter. Det minskar stressen och leder till en bättre affär för både köpare och säljare, säger Philip Marthinsen, grundare av Nooks.

Företaget sökte i början av 2017 efter en teknisk medgrundare och valde att rekrytera genom The Hub, en öppen digital plattform skapat av Danske Bank i partnerskap med startuphubben SUP46 (Start-Up People of Sweden), specialiserat sig på. The Hub är en gratis och digital plattform för alla tech-startups i Sverige. Målet med The Hub är att underlätta för rekrytering av talanger, hitta och kontakta investerare, samt erbjuda verktyg i form av best practice som startups ofta är i behov av.

Via The Hub, som synliggör svenska startups, kunde Nooks grundare få hjälp med rekryteringen, men också hitta och kontakta investerare.

– Vår rekrytering var lite annorlunda, det är svårt att veta var man ska utannonsera en sån tjänst. Jag fick via kontakter höra om TheHub och vi valde att testa tjänsten, säger Philip Marthinsen.

– Vi fick omedelbart resultat av många ansökningar, vilket förvånade mig då den efterfrågade rollen är ganska ovanlig. Men vi fann en person med rätt kompetens och jag är mycket nöjd med resultatet.

Philip Marthinsen ser positivt på att Danske Bank startat The Hub för att stimulera marknaden för startups.

– Jag blir glad över att ett bolag lever som de lär. Danske Bank vet att startups är framtidens bolag som ska bygga Sverige. De har väldigt många företag som kunder, och de visar genom The Hub att de satsar och tror på deras kunder, avslutar Philip Marthinsen.

Berit Behring, vd för Danske Bank i Sverige är glad över att The Hub fyller ett behov hos tillväxtbolag,

– Det är viktig att underlätta för bolag under tillväxt. Rekrytering av spetskompetens är svårt, liksom att finna riskkapital eller en medgrundare, och om vi som bank kan göra den vägen lättare betyder det mycket. Vi vill vara en aktiv aktör som bidrar till en positiv samhällsutveckling och ett gott företagsklimat, säger Berit Behring.

TheHub.se
Är en online-plattform som utvecklats av Danske Bank, i samarbete med SUP 46, för att hjälpa startupbolag och progressiva tillväxtföretag med tre av deras största utmaningar som rekrytering, kapitalanskaffning och åtkomst till smarta verktyg. Läs mer här!