Kom ut ur garderoben på Danske Banks Femtech event

På eventet presenterade Oksana en ny hållbar idé som hon fått tillsammans med Anna Ceornea: att låta kunder hyra ut sina exklusiva festkläder i stället för att de samlar damm i garderoben. Ett drygt år senare lockar butiken The WOW Closet festsugna besökare till NK Passagen och företaget söker nu nytt kapital genom gräsrotsfinansiering.

– Kvinnor brukar köpa väldigt mycket kläder som används en gång och sedan hamnar i garderoben. Det är ofta exklusiva och väldigt bra tyger som tål att användas fler gånger. Sedan vi öppnade butiken i april har vi sett att vår idé är helt rätt – kunderna kommer in och säger just ”Wow!”, berättar Oksana Poliakova.

Oksana flyttade från Ukraina som 18-åring och har också arbetat och utbildat sig i Schweiz och Singapore. Hon har drivit flera företag, arbetat med investeringsanalys, affärsutveckling och sociala medier. Affärskollegan Anna Ceornea är utbildad modedesigner och expert på bland annat textilier, design och mönsterkonstruktion.

Rätt kläder påverkar hur vi mår
– Idén till The WOW Closet föddes när jag och min man gifte oss i Ukraina. Då ägnade jag mycket tid åt att välja klänningar till familjen och kompisar. I Sverige fanns det ingen som kunde erbjuda någon liknande tjänst och när jag fick chansen på Danske Banks Femtech event så såg jag att tiden var mogen att kommersialisera min idé, säger Oksana.

The WOW Closet fungerar först och främst som en plattform för uthyrning av exklusiva kläder med finare tyger. I dag finns över 400 klänningar i butiken som hyrs ut av privatpersoner och de flesta hyrklänningar kan man också köpa loss – om ägaren vill sälja.

Men man får framförallt rådgivning kring klädkoder och vilka kläder som passar den egna kroppstypen. Och det går att bli helstylad med håruppsättningar och smink.
I början av nästa år lämnar de NK Passagen och letar nu efter en lämplig lokal i innerstan. En rolig och något större butik som kan rymma alla kläder, stylister, fotografer och stora sällskap med möhippor och festsugna.

– Det här kommer att bli ett företag som alla kvinnor känner till och för många ett självklart alternativ till att köpa kläder. Jag har inte sett något företag som gjort uthyrning av kläder till en succé i Norden, så den marknaden är också kvar, avslutar Oksana Poliakova.

 

Här är fler artiklar om FemTech:
“Jag vill uppmana fler aktörer att verka för ett jämställt näringsliv”
Helgens event för framtidens unicorn – en succé!
Sverige missar stor affärspotential