Desenio har tidigare etablerat sig i alla de nordiska länderna och fler länder öppnas löpande. Nu finns bolaget även i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Spanien och USA. Från deras amerikanska sajt kan kunder från Kanada, Australien och hela EU handla motiv och ramar.
– 2015 fanns vi endast i Norden, 2016 lanserade vi i Storbritannien, Nederländerna, Tyskland och USA. I år har vi hittills lanserat lokala sajter i Frankrike och Spanien. Vi fortsätter att rulla ut fler länder, vi har några på listan, men inte bestämt helt vilket som blir nästa, säger Fredrik Palm, vd på Desenio.
Trenderna inom väggkonst är snabbrörliga och varierar över tid och efter säsong. När sommaren är här, är fotokonst och botanisk konst, gärna i pastellfärger, något som vi som bor i norden vill pryda våra väggar med. En av favoriterna hos kunderna är ett motiv med modellen Kate Moss som heter ”Life is a joke”.
– De nordiska länderna påminner mycket om varandra vad gäller köpmönster och beteende inom vår nisch. Utanför Norden kan det skilja lite mer vad gäller populära färgskalor och typer av motiv, säger Fredrik Palm.
Ett köpmönster som Fredrik Palm har kartlagt är att kunderna generellt handlar mest online söndagar och måndagskvällar, vilket är liknande för de flesta e-handlare. Antal ordrar hos Desenio brukar vara dubbelt så många dessa dagar.
– Det skiljer givetvis en del beroende på bransch. Sedan spelar såklart löneutbetalningsdatum roll. Precis efter lön handlas det mer än precis innan lön. Vissa branscher har även kraftiga säsongsvariationer. Ett ganska extremt exempel är leksaker där halva årsomsättningen kan ligga i julhandeln, avslutar Fredrik Palm.
Fredrik Palms fyra råd till startups:
1. Det är bara utförande och slutförande av actions som räknas. Analysera tillgänglig data för att bli smartare, men se till att analyser leder till actions som genomförs, annars tar analysen dig inte framåt.
2. Investera i kundnöjdhet. Det är essentiellt för att växa.
3. Få igång försäljning tidigt för att få kännedom om marknaden och kundbeteenden, och för att eventuellt kunna skruva på erbjudandet och/eller affärsmodellen.
4. Ha tålamod, var uthållig och tro på er vision, men justera och anpassa om marknaden vill det, förutsatt att du inte vet bättre än marknaden.