– Utsläppen kommer till 54 procent från vägtransporter varav merparten är privatkörningar. Därför bestämde vi oss tidigt att satsa på bildelning i elbilar. Det är helt enkelt det mest effektiva sättet att minska både trängseln och utsläppen av koldioxid, säger Pelin Smines, vd på SammeVei.
Med SammeVei hämtar man upp andra i sin egen bil och reser tillsammans med dem varje dag. Utmaningen är att locka ett tillräckligt stort antal användare och få dem att stanna kvar. Nu står bolaget inför sin största B2B-affär genom att integrera lösningen med operatörer av kollektivtrafik.
– När merparten av passagerarna kommer via vårt samarbete med kollektivtrafiken kan vi själva ägna oss åt att i stället hitta nya förare, berättar Pelin.
Hon är en av deltagarna i Danske Banks Accelerator-program och SammeVei letar nu efter mer kapital för att expandera och fortsätta den tekniska utvecklingen. Med hjälp av AI vill man t.ex. automatiskt matcha rutter och passagerare – och ta fram smarta rutter utan onödiga omvägar.
En del är skeptiska till bildelning. Antingen vill man inte sitta tillsammans med främlingar eller så tycker man inte att det är ett säkert sätt att resa på.
– Om man gör det en gång så kommer man att fortsätta. Och när vi åker i kollektivtrafiken sitter vi tillsammans med hundratals personer som vi inte känner, avslutar Pelin.
Relaterade artiklar
Budkeep – stor marknad för delad förvaring
SWITCHR – en bit solcellspark i fickan
BeResourceful – IoT och realtidsövervakning av byggnader