Torsdagen den 4 april går Sveriges största evenemang för startups av stapeln på Stockholmsmässan. Berit Behring och Danske Bank är på plats för att berätta om våra digitala plattformar the Hub och +impact och hur vi bidrar till en inkluderande arbetsmarknad.
Sweden Demodays har vuxit och i år äger det rum på Stockholmsmässan. Över 600 startups har anmält sig för att pitcha sin företagsidé för att hitta finansiering, attrahera nya medarbetare eller marknadsföra sig till en bredare publik. Just enkelheten gör evenemanget tillgängligt för alla – det är idén som står i fokus. Dessutom möts här 3000 besökare, investerare, banker och andra aktörer som kanske hittar nästa Unicorn dvs bolag som snabbt nått en värdering på 1 miljard dollar).
Berit Behring, vd Danske Bank Sverige, inleder dagen med att hålla en Keynote om vikten att få fler utlandsfödda in på arbetsmarknaden på temat ”How to Hack Sweden”, samt hur Danske Bank bidrar.
– För svensk tillväxt är det oerhört viktigt att ta tillvara på all innovationskraft i Sverige, hos både män och kvinnor och oavsett vart i världen man har sina rötter. För drygt två år sedan lanserade vi the Hub, som idag är en ledande plattform för startups som söker kapital, kompetens och nätverk. Över 35000 jobbansökningar från UX designers, utvecklare, marknadsförare och andra som vill arbeta i den glödheta startupcommunityn har hittills funnit vägen via the Hub. Det har gjort att många bolag har lyckats finna rätt kompetens för att växa, säger Berit.
Danske Bank och the Hub har lyckats väl med att attrahera både startups och jobbsökande med olika bakgrund.
– Men vi behöver göra mer för att fler kvinnor ska ta steget in i startupbranschen. Det arbetar vi med genom initiativ och evenemang som till exempel FemTech startup weekend, nätverkande och aktiv marknadsföring i sociala medier, säger Berit.