Idén föddes efter att en av medgrundarna, Fredrik Glimskär, under flera år fått frågan av vänner och bekanta var de ska vända sig för att göra en tatuering.
Fredrik, som själv tatuerat upp hela kroppen, har varit fascinerad av tatueringar och kulturen runt dem sen många år tillbaka. När det blev allt fler personer som frågade honom om tatueringar insåg Fredrik att man borde titta på en tjänst som underlättar för alla som vill lägga sig under nålen.
Inkbay samlar de främsta tatuerarna i Stockholm, Göteborg och Malmö och gör det enkelt för kunder att hitta, boka och betala för sin tatuering. Vem som helst kan söka bland motiv i artisternas digitaliserade portfolios. Studios och tatuerare handplockas för att säkerställa att bolagen är seriösa och levererar tjänster av hög kvalitet.
Rätt kompetens via TheHub
Tillväxttakten för Inkbay är hög, men en stor utmaning har varit att hitta duktiga utvecklare för att ta företaget till nästa nivå. Efter att ha testat de traditionella rekryteringsvägarna utan resultat fann de till slut rätt kompetens via Danske Banks startup-plattform TheHub.se.
– Genom TheHub kan vi ge företagen stöd genom hela utvecklingsresan från tidig start till expansivt tillväxtbolag. Vi ser att många startups har svårt att finna rätt kompetens och därför skapade vi en funktion för detta på TheHub, men vi utvecklar ständigt plattformen med nya intressanta funktioner, säger Berit Behring, VD Danske Bank.
Läs mer om hur Danske Bank hjälper startups via plattformen TheHub
Fredrik Glimskär, som är VD för Inkbay, berättar att han har nästa stora utvecklingsfas inom räckhåll, något som han nu kan genomföra eftersom han precis har rekryterat nyckelroller i bolaget.
– Vi har precis anställt två kvinnliga utvecklare. En från Grekland och en från USA. Jag är så nöjd med TheHub. Vi har tidigare lagt ner mycket pengar på att annonsera efter spetskompetens, men det är först via TheHub vi har fått napp. Att tjänsten dessutom är gratis är förstås en fördel, säger Fredrik Glimskär.
Tjänsten utvecklas
Nu blickar bolaget framåt. En tjänst som snart dyker upp på Inkbay är att köparen kan publicera en förfrågan om ett specifikt motiv som de anslutna studiorna kan svara mot genom att måla fram idén. Bolaget är också i färd med att lansera i London, men Fredrik säger att han är öppen för fler expanderingar i andra städer. Datadriven affärsutveckling är det som styr bolaget. Visar datan att det exempelvis är i Köpenhamn som kunderna finns, då kommer de även öppna där.
– All kredd till Danske Bank som har startat TheHub. Plattformen är byggt av entreprenörer, för entreprenörer. Det jag gillar, och som jag vet andra människor efterfrågar, är att se snabbt vilka som står bakom bolaget. Det ska vara personligt, och det möjliggör TheHub, avslutar Fredrik Glimskär.
Läs mer om hur Danske Bank stöttar entreprenörer och startups