H&M, en populär aktie bland många kvinnor, har tappat nära två tredjedelar av sitt börsvärde på drygt 3 år. I februari 2015 kostade en H&M-aktie drygt 360 kronor och i dag runt 120 kronor, och på måndag är det dags för H&M att presentera resultatet för årets tredje kvartal.
I en artikel i Svenska Dagbladet ger vår sparekonom Maria Landeborn ett antal skäl till skillnaden i värdering mellan Inditex (som bland annat äger Zara och Massimo Dutti) och svenska H&M. Främst handlar det om att:
• Inditex har varit bättre på att pricka trender. Man har också en snabbare produktion i Europa där man kan ta in mer av det som säljer bra, medan H&M köper in större volymer från Asien.
• Tack vare mer snabbfotad produktion har inte Inditex blivit sittande med så stora varulager som H&M, och det i sin tur gör att man inte behövt ha lika omfattande reor vilket pressar vinsten.
• Inditex inte har ett lika stort butiksnät som H&M, som har en väldigt hög butikstäthet på sina kärnmarknader. När fler handlar online blir det dyrt att ha för många fysiska butiker.
• Inditex har levt upp till sina målsättningar, medan H&M upprepade gånger varit tvungna att sänka sina försäljnings- och vinstprognoser.
Vad tycker du? Var handlar du helst och varför? Kommentera gärna! Äger någon av (eller båda) aktierna och hur har du då resonerat? Här kan du läsa hela artikeln där Maria kommenterar aktierna.