Pontus Sellberg

Senioranalytiker, Danske Bank Sverige

Inte när det gäller min plånbok

Vi tycks i alla fall vara bra på att snabbt sätta på oss skygglapparna till förmån för en bra deal. Många konsumenter tycker att hållbarhet är viktigt, men samtidigt visar många på andra värderingar med plånboken.

Det sägs att konsumenterna efterfrågar hållbarhet, men är det mest tomma ord?
Flera företag jag pratat med beskriver att deras kunder vill köpa både mycket och billigt, och helst med gratis frakt och fria returer. Hur hänger denna konsumtionsfest hop med vårt engagemang i hållbarhetsfrågan? Enligt Klarna ökade Black Friday med 14% totalt mot förra året och hela 18% i Stockholm. Den grupp som stod för den största ökningen var mellan 18–35 år, alltså en del av de socialt medvetna grupperna Millennials och Generation Z. Det är fullt förståeligt att tilltalas av en bra deal, jag gör det själv, men har funnit att jag allt oftare frågar mig om jag verkligen behöver prylen i fråga. Mer än ofta har svaret blivit nej för mig, ett uteblivet köp kan faktiskt ge upphov till en känsla som är bättre än kicken av en bra deal. Detta trots att alla Black Friday-budskap kan skapa en stark känsla av FOMO hos många.

Många kan enas om att konsumtion i grunden är bra, då det byggt det välstånd vi har idag, men hur är det med överkonsumtion och hållbar konsumtion?
Det kan vara svårt idag att göra välinformerade val om man exempelvis väljer mellan två skjortor från olika leverantörer, som konsument kan man omöjligt veta hur respektive produkt påverkar miljön genom värdekedjan. Det måste därför helt klart bli enklare för oss konsumenter att göra medvetna val. Men när det kommer till valet att klicka hem ännu en vara eller inte, då kan vi som konsumenter inte rimligtvis lägga över ansvaret på någon annan. Tyvärr blir notan för vår köpfest exponentiellt mycket dyrare för kommande generationer.

Relaterade artiklar:
Black Friday – hjälper det verkligen en bransch i kris?