När regeringen den 8 november presenterade att klimatbonusen på elbilar och laddhybrider skulle upphöra samma dag, rusade både företag och konsumenter till bilhallarna för att hinna lägga en beställning. Under ett hektiskt dygn finansierade Danske Bank nästan lika många bilar som under ett normalår.
I ett längre perspektiv får regeringens slopade klimatbonus ingen större påverkan på omställningen av företagens fordonsflotta. Det tror i alla fall Niels Jörgen Larsen som är ansvarig för bilfinansiering på Danske Bank.
– Det är andra faktorer än en klimatbonus som driver omställning av tjänstebilssektorn. Företagen räknar på den totala ägandekostnaden. Till exempel är andrahandsvärdet på en dieselbil högst osäkert och kostnaden för att fortsätta med en fossildriven bilpark är högre, säger Niels Jörgen och lägger till att både kunder och medarbetare kommer förvänta att företagen fortsätter välja elbilar för att bidra till den gröna omställningen.
Lägre utrustningsnivå
Generellt sett är inköpspriset lägre för en fossildriven bil än en eldriven bil. Men för många företag som skapat en grön bilpolicy är alternativet att välja en bensin- eller dieselbil borta. Istället får tjänstebilsförarna titta på andra möjligheter för att komma under policyns maxgräns för bilinköpet.
– Extratillval som läderklädsel och panoramtak blir förmodligen sällsynt på framtida tjänstebilar om man vill ha en bil i premiumsegmentet. Alternativt kan man välja en enklare bilmodell och maxa upp med extrapaket som ger mer ”bling”, säger Niels Jörgen.
Den slopade klimatbonusen slår däremot extremt hårt mot privatleasing av elbilar i det mindre segmentet.
– När klimatbonusen om 70 000 kronor på elbilar försvinner så innebär det upp mot 2000 kronor extra i månadskostnad. För en privatperson som betalar med egna, skattade pengar, så är det såklart en riktigt stor kostnadsökning. Det blir intressant att följa hur denna marknad utvecklas, avslutar Niels Jörgen Larsen.
Läs även ”25% dyrare tjänstebilar på ett år”