Nu blir det enklare att leasa miljöbilar

Syftet med de nya skatte- och bonusreglerna är att öka incitamenten att få fler att välja miljöbilar. En miljöbil är – enkelt beskrivet – en bil som släpper ut mindre koldioxid än konventionella bilar. Så köper eller leasar du en bil med låga utsläpp så bidrar du till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan. Och belönas dessutom med en ordentlig bonus och lägre skatt. Men väljer du istället en bensin- eller dieselbil med höga utsläpp kan skatten höjas med flera tusenlappar om året.

Bonus malus-systemet omfattar endast nya lätta fordon av fordonsår 2018 eller senare och de som registreras den 1 juli 2018 eller senare. Personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med totalvikt på max 3,5 ton omfattas men inte motorcyklar. Äldre fordon påverkas alltså inte och fordonsskatten för dessa kommer att vara oförändrad efter den 1 juli.

Upp till 60 000 kronor i bonus för miljöbilar
Den nya bonusen på miljöbilar ersätter supermiljöbilspremien och uppgår till maximalt 25 procent av bilens pris. Samtidigt tas fem års skattebefrielse för miljöbilar bort.

De bilar som har ett koldioxidutsläpp på mellan 0 och 60 g/km får bonus. De bilar som har nollutsläpp får den högsta bonusen på 60 000 kronor, som därefter minskar linjärt för varje gram koldioxid bilen släpper ut ner till 10 000 kronor. Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor. Bonusen betalas ut först efter sex månader.

Kraftigt höjd fordonsskatt för nya bilar med stora koldioxidutsläpp
Den nya höjda fordonsskatten gäller i tre år och omfattar de bilar som släpper ut 95 g koldioxid per kilometer eller mer. Grundbeloppet för alla bilar är 360 kr och dieselbilar får dessutom ett miljötillägg på 250 kr.

Det innebär bland annat att skatten för bilar med utsläpp i spannet 95–140 g/km blir 82 kr/g över 95. För bilar med utsläpp över 140 g/km blir beloppet 107 kr/g över 140. För dieselbilar tillkommer dessutom ett bränsletillägg på ca 13,52 multiplicerat med antalet gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Så fungerar det nya systemet för leasingbilar


Anders Gullesjö, affärsområdeschef på Danske Bank, berättar att även de företag som idag har leasingbilar kommer att beröras efter den 1/7 men då först när de går in i en ny leasingperiod och ska välja nya bilar till sin bilpark. Redan påbörjade leasingperioder påverkas alltså inte utan rullar på som tidigare:

”Vi får många frågor just nu från våra kunder kring hur reglerna kommer att påverka leasingbilarna. De företagare som väljer att leasa nya miljöbilar hos oss efter juli kommer att få ta del av bonusen på så sätt att leasingkostnaden sänks, priset för insättningsvärdet, med motsvarande belopp. Företagare som istället väljer att leasa icke-miljöbilar kommer på samma vis märka av en höjd fordonsskatt de första tre åren”.

Frågan är då om det kan löna sig ekonomiskt att lösa ut leasingbilar i förtid och gå över till nya miljöbilar för att kunna ta del av bonusen och en lägre skatt:

”Man måste räkna på varje enskilt fall men tyvärr lönar det sig sällan ekonomiskt att lösa ut bilar i förtid. Möjligen om du befinner dig i slutet av en leasingperiod med få månader kvar. Men en annan viktig aspekt för leasingkunden att väga in än den ekonomiska, är företagets egen miljöpolicy och vad man vill signalera till sina kunder”.

När det väl är dags att välja nya leasingbilar till sin bilpark efter 1 juli blir det viktigt att tänka igenom sina val. Anders påpekar att det viktigaste är att fundera på hur varje bil kommer att användas:

”Mitt bästa tips för att få en smart helhetslösning med så låga utsläpp som möjligt, är att välja olika bilmodeller till bilparken utifrån olika behov. Planerar man att främst köra korta sträckor i tjänsten är det intressant att titta på en elbil som är enkel att ladda och klarar sig utan bensin. Planerar man att ofta köra längre sträckor där det är svårt att ladda kan det vara bättre att istället titta på en så bränslesnål modell som möjligt”.

Exempel på bilar som får bonus:
Bilmodell – koldioxidutsläpp (enligt NECD) – bonus
• Nissan Leaf – 0 g – 60 000 kr
• BMW i3 REX – 12 g – 50 004 kr
• Kia Optima SW PHEV – 33 g – 32 511 kr
• VW Golf GTE – 38 g – 28 346 kr
• Volvo XC90 – 49 g – 19 183 kr

Källa: Bil Sweden

Exempel på bilar som får malus:
Bilmodell – koldioxidutsläpp (enligt NECD) – årlig skatt år 1–3 (höjning jämfört med idag)
• Mercedes E 400 4-matic, bensin – 176 g – 7 902 kr (+6 112 kr)
• Volvo XC60 T5 AWD, aut, bensin – 167 g – 6 939 kr (+5 347 kr)
• BMW 520i Touring, aut, bensin – 152 g – 5 334 kr (+4 072 kr)
• VW Passat SC TDI 190 4M, aut, diesel – 134 g – 5 620 kr (+3 318 kr)
• Volvo V90 D4 AWD, aut, diesel – 128 g – 5 047 kr (+3 057 kr)

Källa: Bil Sweden

Vill du beräkna fordonsskatten på den nya bil du vill leasa efter 1 juli?
Besök transportstyrelsens sida om bonus/malus där det finns en räknesnurra för att beräkna skatten. Fyll i hur mycket koldioxid din tilltänkta bilmodell släpper ut och om den körs på bensin eller diesel.

Vill du veta mer om leasing?
Kontakta Danske Bank Kundservice Företag via telefon 0752-48 49 30. Du kan också chatta med oss via webben eller från inloggat läge i internetbanken.