Priskrig i bilhallen

I januari dumpade Tesla priset på sina bilar med 150 000 kronor. Flera andra biltillverkare, däribland Ford, tvingades följa efter och sänkte priset på sin eldrivna Mustang. Än så länge håller Volvo och Volkswagen emot, men frågan är hur länge de kan stå utanför priskriget.

Teslas prissänkning slog ned som en bomb i fordonsbranschen. Med de nya priserna blir Teslas Model Y billigare än både Volkswagen ID3 och Volvo XC40 Recharge – de elbilar som sålde bäst på den svenska marknaden under 2022.

– Jag tror att de andra tillverkarna måste hänga på i priskriget. Jag kan inte tänka mig att de stora tyska biltillverkarna kan förhålla sig neutrala – och inte Volvo heller för den delen. Nu gäller det att inte tappa marknadsandelar, säger Pontus Sellberg som är analytiker på Danske Bank.

Tesla har en högre produktionstakt och lägre kostnader än flera av sina konkurrenter. De producerar tre bilar på samma tid som Volkswagen tillverkar en. Samtidigt har Tesla strömlinjeformat sin organisation och deras försäljning sker via webben. Man har näst intill noll budget i marknadsföring utan förlitar sig helt på lyckad PR för att bygga varumärket. Sammantaget ger det en effektivare och mer lönsam verksamhet.

– Frågan är hur lojala kunderna är till sina gamla biltillverkare. Är det värt att betala extra för en BMW som är betydligt dyrare än vad en Tesla är i dag när Tesla dessutom har förbättrat sin kvalitet? Jag tror det blir svårt och jag tror att fler biltillverkare tvingas ge sig in i priskriget, säger Pontus Sellberg.

Även begagnatmarknaden påverkas kraftigt eftersom begagnade Teslor faller I värde. I prisfallet drar Teslorna med sig övriga elbilar.

Trots regeringens slopade miljöbonus på 70 000 kronor fortsätter andelen elbilar växa på marknaden. Tjänstebilar har det senaste året blivit nästan 25 procent dyrare.