Sedan lanseringen av +impact i maj 2018 har Danske Bank förmedlat 288 experter till startups som behöver hjälp med att lösa en utmaning. Det är mer än en per arbetsdag!
De finns en mängd utmaningar inom olika hållbarhetsområden som länder och individer möter och vill lösa. FN har definierat ett antal viktiga sådana i sina globala mål. Sociala entreprenörer som åskådliggör, påverkar och skapar innovation är en grupp som Danske Bank fokuserar på och därför har banken skapat en digital mötesplats för entreprenörer och rådgivare med spetskompetens.
Syftet med +impact är att driva och stötta socialt entreprenörskap i hela Norden. Sociala entreprenörer drivs ofta av passionen för att skapa en hållbar värld, men många sociala entreprenörer upplever utmaningar med att hitta en intäktsmodell för att och kunna växa och expandera. Genom att tillföra expertis i ett företags olika tillväxtfaser vill Danske Bank bidra till att fler värdedrivna företag blir tillväxtbolag,
– Min fasta övertygelse är att det går att kombinera passion med lönsamhet. Det går att bygga framgångsrika företag som går med vinst och samtidigt drivas av passion att göra världen till en bättre plats. Världens utmaningar är också världens affärsmöjligheter och kan lösas med svensk innovation, säger Berit Behring, vd på Danske Bank Sverige.
Några av de svenska bolagen som finns på +impact är: SaltX, Millijoin, och AidHedge.
Läs mer här om +impact!
Relaterade nyheter:
Nytt partnerskap ska få Sverige att växa
Lönsamt att vara social entreprenör