Exklusiva pitchevent guldbiljetten till framgång för startups

Demodays, acceleratorer och pitchevent har avlöst varandra i en strid ström de senaste åren. Investerarna har lockats av möjligheten att finna nästa Airbnb, som ”upptäcktes” vid ett pitchevent. En tidig investering kan ge mångfaldigt tillbaka – men riskkapitalet har blivit mer selektivt.

Vägen till finansiering för många startupföretag går via acceleratorprogram och pitchevent. Tidigare räckte det med en plan för hur man skulle bygga en stor användarbas – nu har marknaden mognat och investerarna blir allt mer sparsmakade. Trenden är glasklar, man vill förutom att bolaget ska vara skalbart se långsiktiga intäktsmodeller och ett grundarteam som har förutsättning att utveckla bolagen. Affärsmanskap är en kritisk faktor.

Guldbiljett för startupbolagen som blir utvalda

I USA har de mer kända acceleratorprogrammen börjat ta betalt för ansökan och endast en bråkdel av de startupbolag som söker får möjlighet att presentera sin idé. Det skapar en exklusivitet och lockar de mer kapitalstarka investerarna. För de startups som får möjlighet att presentera sin idé blir det som att vinna en guldbiljett. För att lyckas som entreprenör krävs inte bara karisma, man behöver kunna paketera sin vision, ha ett starkt grundarteam och inte minst presentera en långsiktig intäktsmodell. Tidigare kom man långt med att prata tech, skalbarhet och hållbarhet. Det är numera fundamentet i bolag som får finansiering. Men utan affärsmanskapet blir det allt svårare att resa kapital.

– Investeringarna i svenska startupbolag är på rekordnivåer. Vi ser även att allt mer utländskt kapital söker sig till Europa och Sverige, där man hoppas finna den rätta kombinationen av tech, impact och långsiktig intäktsmodell, säger Stefan Granlund, Head of Growth på Danske Bank Sverige.

Mångfald och jämställdhet en hygienfaktor

Det är inte bara i Sverige som frågor kring mångfald och inkludering blivit allt viktigare de senaste åren, och numera kan ses som en hygienfaktor. Det är något som är tydligt också i de amerikanska pitcheventen och acceleratorerna. Det finns en förståelse om att mångfald och jämställdhet både berikar och ger fler infallsvinklar till affären, och att dessa bolag därmed har större möjlighet att lyckas.

Stefan Granlund, Danske Bank

– I Sverige lyfts ofta det faktum att kvinnor får nöja sig med fragment av riskkapitalet. Jag tror att vi kommer se förändringar på det området eftersom investerare söker mångfald och jämställda grundarteam och att fler kvinnor startar bolag med fokus på skalbarhet och med tydliga intäktsmodeller, som i betydligt större utsträckning lockar riskkapital än mer lowtech-bolag gör. Det ser man inte minst vid pitchevent som Female Founders och även i det acceleratorprogram som vi själva driver tillsammans med WeWork och Rise. Men framför allt är förmågan att leverera operativt det som trumfar allt, avslutar Stefan.

Faktum kvarstår: många av de bolag som pitchar kommer trots att de får tillgång till riskkapital inte att lyckas. Men ofta kommer någon eller några ur grundarteamen gå vidare med nya idéer där man tar med sig erfarenheter och på så sätt ha ännu större förutsättningar att lyckas.

Läs mer om +impacts accelerator här.

Fler startuprelaterade artiklar
Så kan NFT-teknik bidra till en grön revolution för detaljhandeln
Nick’s – sötsaker utan socker som tar världen med storm