Partnerskap är nyckeln till innovation

Det händer mycket i bankvärlden just nu. Nya och omfattande regleringar implementeras, kundbehoven förändras i snabb takt och nya aktörer kommer in i branschen. Men kanske viktigast av allt, den tekniska utvecklingen gör att vi kan erbjuda kunderna bättre service och kvalitet. Innovation är nyckeln till att bankerna ska kunna leverera värde till kunderna och vara relevanta på alla sätt både idag och framöver. Men hur säkerställer man att man arbetar med de rätta innovationerna och på rätt sätt?

Thea Messel är sedan två år tillbaka en av de som leder arbetet med start-ups och intraprenörskap internationellt på Danske Bank. Thea talade i förra veckan på Di Fintech, ett event i Stockholm som samlar banker, investerare, riskkapitalister och start-ups för att dela de senaste trenderna inom fintech och innovation. Hon berättade där om den väg Danske Bank nu tagit för att arbeta med innovation. Hennes syn är att en diversifierad innovationsportfölj är vägen framåt och att de som lyckas arbeta med innovation på ett öppet och transparent sätt kommer att bli vinnarna.

Hur arbetar Danske Bank med innovation?

Vi arbetar på många sätt med innovation och vi testar konstant olika format och program. Det viktigaste är att förstå nyttan med innovationen och kunna svara på vad du gör, för vem och varför.

Danske Bank pratar om open innovation, vad menar du med det?

Open innovation handlar just om öppenhet. Att Danske Bank är en del av ekosystemet snarare än att vi styr det, att vi är transparenta och villiga att skapa tillsammans med start-ups och våra kunder i partnerskap.

Hur vet man vad nästa ”big thing” är?

Att förutsäga framtiden är lätt. Det kan vi alla göra med hjälp av olika historiska data, analys och titta på trender, men det svåra är såklart att få dessa förutsägelser rätt. Så jag kan tyvärr inte svara på vad nästa ”big thing” är. Men jag vet att co-creation och ömsesidiga partnerskap med kunder och andra aktörer på marknaden är förutsättningen för att hamna så rätt som möjligt.

Det är också viktigt att ha en kultur där alla anställda har ”innovationsglasögonen” på varje dag. Innovation är inte längre någon annans ansvar. Man måste våga vara öppen för att nya smarta lösningar kan uppkomma på de mest oväntade ställen. Strategin kan aldrig handla om att x antal projekt ska lanseras under året, utan strategin innebär snarare att vara öppen för det oväntade och ständigt ifrågasätta.

Det finns en risk med att sitta för länge och skapa på sin egen kammare utan att ha koll på vad som händer utanför. På Danske Bank testar vi därför just nu till exempel en ny AI-lösning tillsammans med Limonado Analytics, en algoritm som scannar och fångar upp all tillgänglig information om konkurrerande lösningar som finns där ute. Man bör inte tänka för mycket på vad alla andra gör, det viktigaste är att fokusera på att utveckla eller förändra sin egen produkt eller tjänst. Det är såklart bra att koll vad som händer runt omkring dig. Vår process med att hela tiden leta efter nya tanker och idéer är för mig guld värt!

Har du ett exempel på innovativt partnerskap?

Ja, i december 2015 påbörjade vi utvecklingen av The Hub, en digital plattform for start-ups. Tanken är att vi vill hjälpa dem att hitta lösningar på sina utmaningar med finansiering, rekrytering och tillgång till olika processer och verktyg.

Det här var ett initiativ där vi arbetade på ett helt nytt sätt genom partnerskap och öppenhet. Vi hade inget klart business case men vi vågade tro att om vi fokuserade på att skapa värde för användarna och hjälpa dem med sina utmaningar skulle vi lyckas. Nu när det har gått en tid och vi har lanserat The Hub i våra nordiska länder, ser vi förutom att vi har skapat en plattform för startups så att de kan växa snabbare, så har vi också skapat ett nätverk av innovation och nya idéer.

Har erfarenheten med arbetet av The Hub förändrat hur du jobbar?

Ja, absolut! Nu när vi har en uppfattning om vad vi vill utforska eller ett problem som vi vill lösa, arbetar vi idag på ett helt annat sätt än vi gjorde tidigare. Tidigare gick arbetet mycket ut på att göra mycket research, beräkna och skapa olika potentiella scenarios, innan vi utvecklade en slutgiltig komplett lösning. Nu har vi ett mycket mer öppet tillvägagångssätt och försöker hela tiden från början att testa lösningar med kunderna. Vi skapar lösningar tillsammans med kunden och den samarbetspartner som har expertis inom det området vi vill förändra eller optimera. Det här är det nya sättet att arbeta, det handlar om att ständigt validera idéer med kunder och samarbetspartner. Genom att sedan lyssna på kundernas insikter, bestämmer vi om projektet ska avslutas, justeras eller vidareutvecklas. Den här kunskapen och metoden försöker vi implementera i allt vad vi gör, oavsett om det är fysiska event eller digitala lösningar.

Kommer bankerna att behövas i framtiden?

Jag tror att banktjänster är här för att stanna, men inte nödvändigtvis banken som vi tidigare känt den. Därför är det så viktigt att vi verkligen ständigt utmanar oss själva för att skapa kundvärde och levererar en exceptionell kundupplevelse, oavsett om det sker genom ny teknik eller nya innovativa lösningar inom rådgivning och service. Här är The Hub som jag tidigare nämnde ett perfekt exempel på hur öppenhet och partnerskap har skapat nytt kundvärde.

Vad har du på gång just nu?

Just nu jobbar jag med ett jättespännande initiativ där Danske Bank och The Hub har ingått ett partnerskap med nHack. Tillsammans kommer vi hjälpa våra nordiska start-ups att komma in på den kinesiska marknaden. Vi vill ge dem möjlighet att få tillgång till strategiska partner, riskkapital och inte minst en enorm potentiell marknad. Kina har kapital, infrastruktur och talang och enligt The Economist överträffar nu investeringarna i kinesisk fintech motsvarande investeringar i USA med nästan 2 miljarder USD. Så möjligheterna i Kina är enorma och vi är glada få att släppa lös potentialen med våra fina nordiska start-ups här.